NOWOŚĆ ! DESKI SUP NA POKŁADZIE
Na życzenie możemy wyposażyć jacht w deski SUP do wycieczek z wiosłem, gdy znuży Was dźwięk silnika :)
NOWOŚĆ ! DESKI SUP NA POKŁADZIE
Na życzenie możemy wyposażyć jacht w deski SUP do wycieczek z wiosłem, gdy znuży Was dźwięk silnika :)
NOWOŚĆ ! DESKI SUP NA POKŁADZIE
Na życzenie możemy wyposażyć jacht w deski SUP do wycieczek z wiosłem, gdy znuży Was dźwięk silnika :)
NOWOŚĆ ! DESKI SUP NA POKŁADZIE
Na życzenie możemy wyposażyć jacht w deski SUP do wycieczek z wiosłem, gdy znuży Was dźwięk silnika :)
Cigacice - Bydgoszcz - Cigacice
 
trasa 8 lub 15-dniowa; zależnie od wybranej opcji czarteru
 
Szlak wodny od Cigacic do Bydgoszczy o długości ok. 410 km przebiega przez mariny w Cigacicach, Krośnie Odrzańskim, Kostrzynie, Gorzowie Wlkp. Santoku, Drezdenku, Krzyżu Wlkp., Czarnkowie i Bydgoszczy... Po drodze trzeba pokonać kilkanaście śluz (czas pokonania jednej śluzy to około 20 min.). Dziennie, średnio, można przepłynąć ok. 70-kilometrowy odcinek ze stałą prędkością ok. 10-12 km/h zużywając 3-4 litrów benzyny w czasie 1 godziny żeglugi.
 
Opisywany poniżej szlak to jedna z przepięknych tras wodnych z położonymi przy niej licznymi portami i przystaniami; w większości wyremontowanymi, która prowadzi do nowoczesnej przystani w samym sercu Bydgoszczy, na malowniczej Wyspie Młyńskiej, z 12 miejscami cumowniczymi dla mniejszych jednostek. Na pierwszej części omawianego poniżej odcinka Odra jest rzeką graniczną. Z wodami śródlądowymi Europy Zachodniej łączą ją kanały Odra-Szprewa i Odra-Hawela. Ponadto w Kostrzynie (km 617-600) do Odry uchodzi jej największy dopływ – Warta, którym pożeglujemy w stronę Noteci i Bydgoszczy.
 

Uwaga! W przypadku wybrania przez czarterującego rejsu w opcji "one way" (tzn. w jednym kierunku), poza aktualną promocją, do ceny czarteru należy doliczyć koszt transportu jachtu do portu macierzystego tj. Mariny Cigacice ze wskazanego przez klienta portu.

Rejs rozpoczyna się w Marinie Cigacice, przystani położonej w kanale portowym. Przy przystani znajduje się nieduży parking, deptak spacerowy i restauracja. Sama przystań wyposażona jest w toalety, prysznice, bieżącą wodę i prąd, a także strzeżona jest przez całą dobę.

Informacje o portach na Odrze

Do zespołu portów / marin leżących na trasie rejsu należą:

  • Cigacice
  • Krosno Odrzańskie
  • Eisenhüttenstadt
  • Frankfurt / Słubice
  • Kostrzyn

Przystanie rzeczne

W dziecięciu nadodrzańskich gminach w województwie lubuskim powstało w 2016 roku 10 nowych, małych przystani rzecznych.

Pływające pomosty zostały wybudowane w ramach projektu "Odra dla turystów 2020 - lubuskie przystanie". Nowe przystanie powstaną w miejscowościach: Siedlisko, Stara Wieś (gmina Nowa Sól), Bobrowniki (gmina Otyń), Krępa (miasto Zielona Góra), Pomorsko (gmina Sulechów), Nietków (gmina Czerwieńsk), Gostchorze (gmina Krosno Odrzańskie), Urad (gmina Cybinka), Górzyca oraz Kostrzyn nad Odrą.

Przystań - Cigacice

471 km Odry, prawy brzeg. 52° 1' 57” N 15° 36' 30'' E

Adres: Cigacice ul. Portowa.

Zarządcą obiektu jest:Ośrodek Sportu i Rekreacji w Sulechowie ul. Licealna 10b

66-100 Sulechów www.osirsulechow.pl tel: 68 3852384,

68 4190404. e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Bosman przystani: Roman Włoch tel: +48508030003 lub VHF

VHF na odcinku zarządzanym przez Nadzór Wodny Cigacice – kanał 74.

Między statkami – kanał 10.

Oferta:

  • Pomosty pływające- po lewej stronie, boksy na 18  stanowisk, po prawej długi pomost do cumowania burtą , na około 10 stanowisk.
  • Pirs dla statków pasażerskich długości ok. 90m
  • Wygodny slip ale bez wyciągarki.
  • Pełen węzeł sanitarny: WC, prysznic, WC dla niepełnosprawnych, pralka.
  • Odbiór nieczystości stałych
  • Odbiór nieczystości płynnych z łodzi.
  • Przyłącza energetyczne oraz wodne na słupkach przy stanowiskach cumowniczych.
  • Przystań prowadzi usługę cumowania sezonowego dla rezydentów.
  • Teren monitorowany 24h. Bosman portu dostępny do godz. 20.00 pod telefonem podanym wyżej, jakże za pomocą VHF kanały jak wyżej.
  • Teren utwardzony i oświetlony
  • OSiR Sulechów prowadzi na terenie przystani kursy szkoleniowe na stopnie sternika i starszego sternika motorowodnego. Tel: +48698266936 oraz +48515761664. Informacji udziela i dokonuje zapisów pan Józef Feliga www.motorowodne.tl.pl , e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • Organizowane są też wycieczki krajoznawcze do nieodległego Górzykowa, na tamtejszą winnicę. Do dyspozycji trzy galary. Dysponentem jest Piotr Włoch tel: +48531559930. Pełna oferta oraz cennik na stronie www.wycieczkipoodrze.com.pl(Galar - dawny polski, rzeczny statek wiosłowy używany do jednorazowego transportu towarów w dół rzeki. Szczególnie rozpowszechniony był w XVIII wieku. Był to statek bezżaglowy, posiadał kształt wydłużonego prostokąta. Rufa i dziób były lekko wzniesione ku górze. Na rufie znajdował się ster umocowany sworzniem do budy szyprowskiej. Obsługę stanowiło 6 - 8 flisaków, z których jeden obsługiwał ster, a pozostali wiosła. Posiadał szeroką i mało wygiętą ku górze dziobnicę. Przy pełnym załadunku wystawał ponad wodę zaledwie kilkanaście centymetrów. Łatwo osiadał na mieliźnie, czy na innych przeszkodach. Ładowność wynosiła do 30 łasztów)
  • Sklepy: (trzy spożywcze) w odległości około 300m i jeden z częściami do samochodów
  • Bary: „Nad Odrą” w odległości ok. 300m i „Rybny” w odległości ok. 400m.
  • Noclegi – Agroturystyka Cigacice ul. Kolejowa 1A tel. +48609566274, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • Stacja benzynowa w odległości ok. 3,5 km (kierunek Sulechów)
  • W pobliżu „Ścieżka Dydaktyczna” Cigacice- Leśna Góra. Informacje u bosmana przystani.
  • Posterunek policji wodnej
  • Stacja sulechowskiej drużyny WOPR
  • Parking dla samochodów.

Zalety:

Cigacice są niewielką miejscowością "strategicznie" usytuowaną między dwoma aglomeracjami: Sulechowem ( odległym o około 5 km) i Zieloną Górą ( odległą o 14 km)

Przystań usytuowana jest na terenie dawnego, nieczynnego już śródlądowego portu towarowego. Do lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku port był wykorzystywany handlowo zarówno przez zakłady przemysłowe w Sulechowie, jak i Zielonej Górze. Oba Miasta wraz z Nową Solą należą do Lubuskiego Trójmiasta. Warte zwiedzenia. Bogate w zabytki techniki i architektury. Warto zapoznać się też z ofertą kulturalną obu miast. W Marinie można bezpiecznie pozostawić jacht pod opieką bosmana i udać się na zwiedzanie okolicy. W planie jest jeszcze wypożyczalnia rowerów do wyjazdów w plener, a także kajaków do pływania po Odrze.

Niedogodności:

  • brak warsztatu szkutniczego i mechanicznego, obsługującego silniki do łodzi
  • brak stacji benzynowej w bezpośrednim sąsiedztwie mariny.
 
Przystań - Krosno Odrzańskie
 
514 km Odry, lewy brzeg. 52° 02' 56'' N 15° 06' 2'' E
 

Adres: Bulwar Jana Pawła II

Zarządcą obiektu obecnie jest: OSIR Krosno Odrz., ul.Pocztowa 27, tel. 68 3835426, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ośrodek jest czynny w dni powszednie w godzinach 08.00 - 21.00

W soboty i niedziele oraz święta czynne po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym (uzgodniać należy w dni powszednie).

VHF na tym odcinku ( kontakt z Nadzorem Wodnym) - kanał 74. Kontakt między statkami - kanał 10

Oferta:

  • Slip bez wyciągarki (przy niskiej wodzie bezużyteczny)
  • Prąd (przyłącze znacznie oddalone od kei, niezbędne będzie posiadanie długiego kabla) - zamknięte - informacja niżej
  • Woda. Kran zamknięty na kłódkę. w sprawie udostępnienia mediów należy kontaktować się z obsługą telefonicznie tel: 68 3835426 prosić Gospodarza Obiektu (Pan Tadeusz Przezdzięk)
  • Śmietnik - na miejscu
  • WC oraz prysznic znajdują się w budynku OSIR przy ul. Pocztowej 27 (około 200m od portu)
  • Stacja benzynowa w odległości ok. 600m

Zalety:

Krosno Odrzańskie jest bardzo interesującym miastem. Położone po obu stronach Odry. Część historyczna, na lewym brzegu, część najnowsza, obecnie większa, na prawym brzegu. Blisko dworzec PKS, sklepy i bary, liczne zabytki, wśród nich, zamek Henryka Brodatego.

Niedogodności:

Hałas spowodowany bliskością ruchliwego mostu drogowego. Wielu gapiów spacerujących po kei. W późniejszych porach dnia, oraz w dni wolne od pracy, brak kontaktu z obsługą.

Przystań, choć malowniczo położona i wykonana z dużą dbałością o szczegóły, nie jest ogrodzona, tym samym jest dostępna dla ogółu ludności. Brak stałej obsługi i dozoru sprawia, że pozostawienie jachtu przy nabrzeżu i udanie się do miasta w celu zwiedzania bądź dokonania zakupów, jest wielce ryzykowne.

Mariny i śluzy Eisenhüttenstadt
 
Pierwsze miasto po stronie niemieckiej wraz z kilkoma marinami, gdzie można się zatrzymać na noc to Eisenhüttenstadt. By do niego wpłynąć trzeba pokonać śluzę Zwillingsschacht, która dzięki dwukomorowej konstrukcji może jednocześnie śluzować statki w obie strony: w górę i w dół. Wysokość podnoszenia jest gigantyczna - max. 14 m:

  • Godziny pracy: w sezonie (01.04. - 31.10) od poniedziałku do piątku 6.00-20.00, sobota i niedziela 8.30 - 18.00, a poza sezonem (01.11 - 31.03) od poniedziałku do niedzieli 8.00-17.30
  • Wezwanie do otwarcia śluzy - UKF kanał 20, telefon: 0049 3364 40 853
  • Ostatnie śluzowanie: 30 minut przed końcem pracy śluzy, łodzie sportowe z powodu dużego zużycia wody przez pracującą śluzę są śluzowane tylko w grupach lub ze statkami żeglugi handlowej, dlatego czas oczekiwania na śluzowanie pojedyńczych łodzi sportowych może wynosić do 2 godzin; zaleca się wcześniejsze zgłoszenie śluzowania
  • Adresy i telefony śluz: www.wsv.de/wsa-b/wasserstrasse/schleusen/schl_eisenhuttenstadt

Mariny:

  • Basen Mielenzhafen - przystań Klubu Motorowodnego MYCEH, ze znakiem certyfikacji usług Gelbe Welle - w cenę postoju wliczona jest woda, śmieci i prąd, dodatkowo płatne: prysznic, odbiór fekalii, pranie, do dyspozycji jest ręczny wózek na kanistry, dwa wózki do wyciągania łodzi (do napraw, wymiany śruby itp.), slipowanie dźwigiem dla łodzi o wadze do 4 ton - 30 euro, możliwe zimowanie łodzi (telefon: 0049 3364 41 95 60, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)
  • Sportbootliegestelle(właściciel WSA) - bezpłatne cumowanie
  • Trockendock - basen dla łodzi turystycznych - bez obsługi, bezpłatne cumowanie, slip, można wyczarterować łódź (telefon: 0049 3361 50 89 930 lub 0049 175 57 97 217)
  • Liegestelle ehem. Stadthafen - przystań miejska, dawny port miejski (właściciel WSA)
  • Sportbootliegestelle (właściciel WSA)
  • Sportbootliegestelle und Fahrgastanleger am Bollwerk oznakowany Gelbe Welle - prąd i woda, wc, prysznic - płatne w automatach, bezpłatny slip

Przystań w Słubicach i nabrzeże we Frankfurcie

Porty usytuowane nieopodal polsko-niemieckiego przejścia granicznego. Elementy usługowej infrastruktury miejskiej dostępne w obrębie 1 kilometra: bankomat, apteka, bar, internet, lekarz, parking, stacja paliw, policja, pralnia, prysznic, punkt informacyjny, sklepy. We Frankfurcie cumowanie wyłącznie do nabrzeża (bez żadnej infrastruktury). W Słubicach mały port:

  • głębokość portu - 1,5 m
  • ogrodzenie
  • PKS - 500 m
  • PKP - 1 km
  • slip wyłącznie dla małych jednostek do ok. 4 m (brak możliwości wodowania większych jednostek); duże jednostki najlepiej wodować w Krośnie Odrzańskim
  • warsztat mechaniczny
  • prąd, wc, woda

Marina Winterhafen - Frankfurt

  • pomost pływający, boksy na 14  stanowisk
  • dalby dla statków pasażerskich
  • wygodny slip bez wyciągarki
  • WC i prysznic
  • odbiór nieczystości stałych i płynnych
  • woda i prąd
  • teren monitorowany 24h
  • teren utwardzony i oświetlony
  • parking

Przystań żeglarska w Kostrzynie

Przystań wodna mieści się w Kostrzynie nad Odrą przy ul. Sikorskiego 1 (zarządzanie: Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, ul. Niepodległości 11; 66-470 Kostrzyn nad Odrą, tel. 95 752-37-16; fax +48 95 752-37-16), jadąc od strony miasta w kierunku granicy z Niemcami. Ośrodek – przystań znajduje się pomiędzy dwoma mostami. Przystań budowana była sposobem gospodarczym w latach 1968 – 1969. Właścicielem nieruchomości były wówczas Kostrzyńskie Zakłady Papiernicze, później Arctic Paper Kostrzyn. Od 2007 roku w wyniku przekazania, ośrodkiem zarządza Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji. Niedawno na terenie przystani wyremontowano pomieszczenie węzła sanitarnego wraz z prysznicem. Na terenie ośrodka jest również możliwość podłączenia do prądu oraz zatankowania wody i rozbicia namiotu. Znajduje się tam również pomieszczenie, gdzie można dokonać drobnych napraw oraz przechować sprzęt pływający przez okres zimowy.

Ośrodek rekreacyjny gości także turystów wodniaków z zagranicy, gdyż poprzez wody rzeki Warty i Odry droga wodna prowadzi na nasze akweny m.in. z Niemiec, Holandii i Francji, skąd miłośnicy żeglugi śródlądowej mogą płynąć w głąb naszego kraju.

Na terenie Przystani działa m.in. Klub Żeglarski „DELFIN” www.klubdelfin.pl oraz Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe.

Droga wodna Odra-Wisła

Droga ta, to szlak żeglugi śródlądowej o długości 294,3 km, łączący Wisłę z Odrą. Prowadzi z Kostrzyna nad Odrą do Bydgoszczy rzekami: Wartą, Notecią, Kanałem Bydgoskim i Brdą.

Szlak stanowi fragment drogi wodnej E70, jednej z trzech międzynarodowych dróg wodnych kraju. Stanowi jedyne istniejące w Polsce połączenie wschodniego i zachodniego systemu europejskich dróg wodnych. Prowadzi przez trzy województwa: lubuskie, wielkopolskie i kujawsko-pomorskie.

Droga wodna Wisła-Odra dzieli się na następujące odcinki:

  • Dolna Warta (Santok – Gorzów Wielkopolski – Kostrzyn nad Odrą) – 68,2 km
  • Noteć swobodnie płynąca (Krzyż Wielkopolski – Drezdenko – Santok) – 50,1 km
  • Noteć skanalizowana(Nakło nad Notecią – Krzyż Wielkopolski) – 137,1 km; odcinek ten składa się z dwóch części: I - Noteć Leniwa – 66,4 km (od Nakła do ujścia Gwdy) i II - Noteć Bystra – 70,7 km (od ujścia Gwdy do Krzyża Wlkp.)
  • Kanał Bydgoski (Bydgoszcz Okole – Nakło nad Notecią) – 24,5 km
  • Brda skanalizowana (Bydgoszcz Brdyujście – Bydgoszcz Okole) – 14,4 km

Początkiem drogi wodnej łączącej Wisłę z Odrą była budowa Kanału Bydgoskiego (1773-1774), który był łącznikiem dorzeczy Wisły (Brda) i Odry (Noteć). Kanał dwukrotnie przebudowywano: na początku XIX wieku i w latach 1908-1915. Natomiast pierwsze prace regulacyjne na Noteci Dolnej, których rezultatem były stopnie wodne oraz pogłębione i wyprostowane koryto rzeczne, przeprowadzono w latach 1863-1888. W latach 1891-1898 wykonano regulację Noteci Bystrej na odcinku, między ujściem Gwdy i Drawy. Łącznie na odcinku między Nakłem, a ujściem Drawy wykonano 105 przekopów likwidujących zakola rzeki o promieniu poniżej 180 m skracając bieg Noteci na tej przestrzeni ze 169,8 km na 140,1 km. Prace te nie doprowadziły jednak do pełnego uspławnienia rzeki. W czasie kolejnych robót przeprowadzonych w latach 1910-1914 ukończono kanalizację Noteci na długości 140 km. Między Dziembowem, a ujściem Drawy zbudowano 7 stopni wodnych (śluz i jazów), zaś w Bydgoszczy powstał nowy odcinek Kanału Bydgoskiego z dwiema nowymi śluzami o wysokości piętrzenia 7,5 m.

Śródlądowy szlak żeglugowy Wisła-Odra konkurował pod względem gospodarczym ze szlakiem morskim przez Gdańsk, przejmując w XIX wieku większość transportu drewna z Rosji i Królestwa Kongresowego do Cesarstwa Niemieckiego. Apogeum przewozów towarowych zanotowano w pierwszym dziesięcioleciu XX wieku. W latach 1903-1907 przez szlak przepływało średnio rocznie 3585 łodzi (berlinek) i parowców, które przewiozły 253 tys. ton towarów oraz 43,2 tys. tratw z 441 tys. ton drewna. Po 1920 r. drogę wodną przegrodziła granica polityczna Polski z Niemcami, co wpłynęło niekorzystnie na wielkość żeglugi towarowej. W całości w granicach Polski droga wodna znalazła się po 1945 r. Znaczenie gospodarcze szlaku zmalało po 1980 r., natomiast od lat 90. XX wieku wzrasta jego znaczenie turystyczne.

Znaczenie turystyczne:

Przewozy pasażerskie na drodze wodnej Wisła-Odra prowadzono już w XIX wieku. Znaczenie turystyczne szlaku wzrosło począwszy od lat 90. XX wieku. Niektóre miejscowości rozpoczęły budowę infrastruktury turystycznej dla turystów - wodniaków np. Santok, Nakło nad Notecią, czy Bydgoszcz.

Atutami szlaku są przede wszystkim walory przyrodnicze. Dolina Noteci jest jedną z najlepiej zachowanych bagiennych dolin rzecznych w zachodniej Polsce. Większość Doliny znajduje się w sieci Natura 2000, zaś w zachodnim węźle trasy leży Park Narodowy Ujście Warty. W pobliżu drogi wodnej położone są parki krajobrazowe:

  • Barlinecko-Gorzowski Park Krajobrazowy,
  • Drawieński Park Krajobrazowy,
  • Krajeński Park Krajobrazowy,
  • Park Krajobrazowy Doliny Dolnej Wisły.

Szlak otaczają duże kompleksy leśne: Puszcza Notecka i Puszcza Bydgoska oraz rezerwaty przyrody. W miejscowościach leżących przy szlaku wodnym atrakcjami są zabytkowe obiekty hydrotechniczne oraz zabytki architektury.

Droga wodna Wisła-Odra jest poza tym połączona z szeregiem dróg wodnych, które służą turystom: Lubuski Szlak Wodny, Wielka Pętla Wielkopolski, Pętla Kujawska, Odra, Warta, Brda, Dolna Wisła.

W 2007 r. marszałkowie sześciu województw leżących nad drogą E-70 podpisali porozumienie o współpracy przy rewitalizacji tej drogi wodnej.

Opis szlaku

Początkowy odcinek drogi wodnej przebiega przez Park Narodowy Ujście Warty. Od ujścia Warty do Odry w Kostrzynie przez 68 km szlak prowadzi rzeką Wartą i kończy swój bieg w Santoku, a rozpoczyna go Noteć.

Od Krzyża do Nakła, na odcinku 137,4 km Noteć jest skanalizowana za pomocą 14 stopni wodnych (jaz i śluza). Przy pomocy śluz statki pokonują spad wynoszący 26,93 m. Jazy składane są na zimę i stawiane na wiosnę, wobec czego nawigacja trwa od połowy kwietnia do połowy grudnia.

Szlak Noteci prowadzi środkiem Pradoliny Toruńsko-Eberswaldzkiej. Brzegi rzeki otaczają łąki, torfowiska oraz skraj Puszczy Noteckiej. Krawędzie doliny otoczone są miejscami pasmami wzgórz moreny czołowej. Po dotarciu do Nakła rozpoczyna się Kanał Bydgoski.

Na odcinku 8,6 km, od do Śluzy Osowa Góra do Śluzy Miejskiej konieczne jest pokonanie na 5 śluzach 25,6 m różnicy poziomu wody. Są to tzw. „schody Brdy”. Na odcinku Śluza Józefinki - Śluza Osowa Góra na Kanale Bydgoskim występuje najwyższy poziom wody (tzw. „tredl” 58 m n.p.m.) na całym szlaku. Tutaj droga wodna przecina wododział Wisły i Odry. Na przedmieściach Bydgoszczy z drogą wodną łączy się Kanał Górnonotecki, którym można dotrzeć do Noteci górnej, jeziora Gopło oraz podróżować Wielką Pętlą Wielkopolski.

Ostatnim odcinkiem drogi wodnej jest Brda, od połączenia z Kanałem Bydgoskim do ujścia do Wisły w rejonie bydgoskiego toru regatowego w dzielnicy Okole.

Przystanie w Gorzowie Wlkp.
 
  • Gorzowski Port Zimowy; miejsce niezwykle urokliwe od wielu lat odwiedzane przez wodniaków. Warte odwiedzenia dla turystów poszukujących zabytków żeglugi śródlądowej. Można tam obejrzeć ponad 100-letni lodołamacz „Kuna”, odbudowywany holownik „Kormoran” jak również wystawę maszyn parowych i wciąż działającą pochylnię. Od kilku lat port jest pod opieką stowarzyszenia Wodniaków - Przystań Gorzów, działającego na rzecz promocji turystyki motorowodnej.

 

 

 

 

  • Przystań Sportów Wodnych AWF - położona na lewym brzegu Warty. Ceniona i chętnie odwiedzana przez wioślarzy i kajakarzy. Jest ośrodkiem treningowym olimpijczyków. Posiada bazę noclegową, salę konferencyjną i sportową.
  • Marina Gorzów - 53 km rzeki Warty w Gorzowie Wlkp. o pow 0,7 ha. Do dyspozycji pomosty z wodą i energią elektryczną, betonowy slip, parking, WC, prysznic, oddanie śmieci i wypompowanie ścieków. Istnieje opcja dowozu paliwa (1 km) ze stacji Orlen. Teren strzeżony 24 h. (www.marinagorzow.pl)
 
 
 
 
 
 
Basen portowy:
 
Wymiary jednostek – do max 12 mb
Cena do 4 godz. cumowania – 10 zł
Cena za 1 dobę cumowania – 25 zł
 
W cenę cumowania (postoju) wlicza się:

- usługi pomocnicze przy cumowaniu jednostki;
– bezpłatny pobyt na terenie Mariny Gorzów;
– bezpłatne korzystanie z toalet, prysznica;
– bezpłatny odbiór stałych nieczystości biodegradowalnych oraz pozostałych (posegregowane w workach do 80 l)
 
Dodatkowo płatne:
 
– dowóz paliwa max 40 l (jednorazowo) – 10 zł + koszt paliwa
– parking samochodowy dla rezydentów do 24 godz. – bez opłaty
– parking samochodowy dla rezydentów od 2 doby – 5 zł za dobę
– slipowanie samodzielne – 25 zł
– slipowanie przez obsługę na przyczepie właściciela łodzi – 50 zł
– slipowanie przez obsługę przy pomocy wózków slipowych – 200 zł
 
Mariny na szlaku to:
  • Santok
  • Drawsko
  • Krzyż Wlkp.
  • Wieleń
  • Czarnków
  • Ujście
  • Nakło nad Notecią

                                           Santok                                                                                          Drawsko

                                        Czarnków                                                                                           Nakło

Płynąc dalej należy pokonać 22 śluzy. W kolejności od Santoka do Bydgoszczy są to:
 

Nr

Nazwa

Lokalizacja

Kilometr

Rzeka

Spad

Dług.

Szer.

Napęd

1.

Krzyż Wlkp

Krzyż Wielkopolski

176,2

Noteć Bystra

1,85

57,4

9,6

ręczny

2.

Drawsko

Drawsko

170,9

Noteć Bystra

1,60

57,4

9,6

ręczny

3.

Wieleń

Wieleń

161,0

Noteć Bystra

1,93

57,4

9,6

ręczny

4.

Wrzeszczyna

Wrzeszczyna

155,5

Noteć Bystra

1,55

57,4

9,6

ręczny

5.

Rosko

Rosko

148,8

Noteć Bystra

1,53

57,4

9,6

ręczny

6.

Mikołajewo

Mikołajewo

143,0

Noteć Bystra

1,97

57,4

9,6

ręczny

7.

Pianówka

Pianówka

136,2

Noteć Bystra

2,18

57,4

9,6

ręczny

8.

Lipica

Lipica

128,3

Noteć Bystra

1,69

57,4

9,6

ręczny

9.

Romanowo

Romanowo Dolne

122,6

Noteć Bystra

1,59

57,4

9,6

ręczny

10.

Walkowice

Walkowice

117,1

Noteć Bystra

1,84

57,4

9,6

ręczny

11.

Nowe

Nowe

111,8

Noteć Bystra

1,71

57,4

9,6

ręczny

12.

Krostkowo

Krostkowo

68,2

Noteć Leniwa

0,43

57,4

9,6

ręczny

13.

Gromadno

Gromadno

53,4

Noteć Leniwa

2,08

57,4

9,6

ręczny

14.

Nakło Zachód

Nakło nad Notecią

42,7

Noteć Leniwa

2,72

57,4

9,6

ręczny

15.

Nakło Wschód

Nakło nad Notecią

38,9

Kanał Bydgoski

1,91

57,4

9,6

ręczny

16.

Józefinki

Nakło nad Notecią

37,2

Kanał Bydgoski

1,83

57,4

9,6

ręczny

17.

Osowa Góra

Bydgoszcz (Osowa Góra)

21,0

Kanał Bydgoski

3,55

57,4

9,6

ręczny

18.

Prądy

Bydgoszcz (Prądy)

20,0

Kanał Bydgoski

3,82

57,4

9,6

ręczny

19.

Czyżkówko

Bydgoszcz (Flisy)

16,0

Kanał Bydgoski

7,52

57,4

9,6

elektr.

20.

Okole

Bydgoszcz (Okole)

14,8

Kanał Bydgoski

7,58

57,4

9,6

elektr.

21.

Miejska Bydgoszcz

Bydgoszcz (Śródmieście)

12,4

Brda

3,13

57,4

9,6

elektr.

22.

Czersko Polskie

Bydgoszcz (Brdy ujście)

1,4

Brda

4,90

115,0

12,0

elektr.

i dopływamy do Bydgoszczy...

Bydgoski Węzeł Wodny

BWW to połączenie cech hydrograficznych Brdy, Wisły, Kanału Bydgoskiego i Górnonoteckiego oraz mniejszych strug wodnych na obszarze miasta Bydgoszczy i w jego najbliższym sąsiedztwie, wraz z budowlami i urządzeniami hydrotechnicznymi oraz zabudową nadbrzeżną. Bydgoski Węzeł Wodny jest uznawany za najcenniejszy zasób środowiska Bydgoszczy. Stanowi on element międzynarodowych dróg wodnych: E70 łączącej wschód i zachód Europy oraz drogi E40 łączącej Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym. W skład węzła wchodzą łączące się ze sobą, skanalizowane, bądź spławne cieki wodne o łącznej długości nabrzeży ok. 100 km. Bydgoski Węzeł Wodny jest łącznikiem dorzeczy Wisły i Odry, a poprzez Kanał Górnonotecki, jezioro Gopło i Kanał Warta-Gopło łączy się również z dorzeczem Warty. Bydgoski Węzeł Wodny jest miejscem, w którym następuje połączenie wschodnioeuropejskiego i zachodnioeuropejskiego systemu dróg wodnych na skrzyżowaniu głównych polskich osi hydrograficznych:

  • wschód–zachód (droga wodna Wisła-Odra),
  • północ–południe (rzeka Wisła).

Jest także punktem spinającym dwa główne korytarze wodne o znaczeniu międzynarodowym:

  • E40: prowadząca z Gdańska w górę Wisły do Warszawy, a dalej Bugiem do Brześcia, gdzie łączy się z drogą wodną prowadzącą przez Polesie do Dniepru. W obrębie terytorium Bydgoszczy znajduje się 14 km drogi wodnej E40, co pokrywa się z miejskim odcinkiem Wisły;
  • E70: z Antwerpii do Kłajpedy – poprzez Holandię, Niemcy, Polskę, Rosję do Litwy (w granicach administracyjnych Polski: prowadząca od śluzy Hohensaaten w górę Odry, a dalej Wartą, Notecią, Kanałem Bydgoskim i Brdą do Wisły, następnie 114 km Wisłą w dół (odcinek wspólny z E40), Nogatem, Zalewem Wiślanym do Kaliningradu). W obrębie terytorium Bydgoszczy znajduje się 28 km drogi wodnej E70, na co składają się miejskie odcinki Kanału Bydgoskiego, Brdy skanalizowanej i Wisły (poniżej ujścia Brdy).

W BWW przecinają się ponadto krajowe szlaki turystyczne – żeglugowe i kajakowe:

  • Szlak Brdy – 233 km; jeden z najpiękniejszych w Polsce szlaków kajakowych, prowadzący przez otulinę Parku Narodowego Bory Tucholskie, liczne jeziora i Zalew Koronowski,
  • Droga wodna Wisła-Odra – 294 km; z Bydgoszczy do Kostrzyna nad Odrą, prowadzący m.in. przez Park Narodowy Ujście Warty; szlak łączy Bydgoszcz z Odrzańską Drogą Wodną i położonymi przy niej miastami: Szczecinem, Wrocławiem oraz drogami wodnymi Europy Zachodniej,
  • Wielka Pętla Wielkopolski – 688 km; szlak okrężny Wielkopolski, prowadzący częściowo drogą Wisła-Odra oraz Kanałem Górnonoteckim przez jezioro Gopło i Kanał Ślesiński do Warty; łączy Bydgoszcz, Konin, Poznań, Gorzów Wlkp,
  • Pętla Toruńska – 487 km; szlak kajakowy prowadzący Wisłą, Nogatem, Kanałem Jagiellońskim, rzeką Elbląg, Kanałem Elbląskim i Drwęcą[5]; łączy miasta: Bydgoszcz, Elbląg, Ostródę i Toruń;
  • Pętla Kujawska – 269 km; szlak okrężny Kujaw, prowadzący Kanałem Bydgoskim i Górnonoteckim, Notecią, Kanałem Bachorze, Zgłowiączką oraz Wisłą i Brdą; łączy Bydgoszcz, Kruszwicę, Włocławek i Toruń.
  • Szlak Noteci górnej – szlak kajakowy prowadzący Notecią na odcinku powyżej Nakła; umożliwia eksplorację turystyczną licznych jezior na Kujawach i Pałukach; z Bydgoszczy można dostać się na szlak przez Kanał Górnonotecki
  • Droga wodna Wisły – szlak żeglugowy i kajakowy, którym można dotrzeć z Bydgoszczy do Gdańska, a z drugiej strony do Warszawy oraz Krakowa; poprzez dopływy Wisły możliwe jest uprawianie turystyki wodnej na większości terytorium Polski.

Bydgoskie mariny:

  • Marina Gwiazda (Kanał Bydgoski – Miedzyń)- przystań z 15 stanowiskami dla jednostek pływających, z dostępem do wody i elektryczności, parkingiem oraz zapleczem sanitarnym
  • Przystań Bydgoszcz (Brda – Wyspa Młyńska) - nowoczesna przystań powstała w samym sercu Bydgoszczy, w środkowej części malowniczej Wyspy Młyńskiej. Kompleks mieszczący hotel z 22 miejscami, salę gastronomiczną, część biurowo-administracyjną oraz część sportową z salą treningową, magazynem dla 16 łodzi wiosłowych, 5 motorowych oraz 80 kajaków, warsztatem naprawczym, szatniami, sauną, gabinetem masażu oraz salą dydaktyczną. Nabrzeże Brdy od mostów Solidarności do jazu ulgowego mieści pomost spacerowy oraz cumowniczy dla 12 jachtów. Unikalna architektura budynku o urozmaiconym kształcie i płynnych brzegach przypominających falę, została doceniona wieloma nagrodami i wyróżnieniami.

Więcej informacji o Międzynarodowej Trasie E70:

From Address: To: