NOWOŚĆ ! DESKI SUP NA POKŁADZIE
Na życzenie możemy wyposażyć jacht w deski SUP do wycieczek z wiosłem, gdy znuży Was dźwięk silnika :)
NOWOŚĆ ! DESKI SUP NA POKŁADZIE
Na życzenie możemy wyposażyć jacht w deski SUP do wycieczek z wiosłem, gdy znuży Was dźwięk silnika :)
NOWOŚĆ ! DESKI SUP NA POKŁADZIE
Na życzenie możemy wyposażyć jacht w deski SUP do wycieczek z wiosłem, gdy znuży Was dźwięk silnika :)
NOWOŚĆ ! DESKI SUP NA POKŁADZIE
Na życzenie możemy wyposażyć jacht w deski SUP do wycieczek z wiosłem, gdy znuży Was dźwięk silnika :)
Cigacice - Niederfinow - Cigacice
 
trasa 8-dniowa; ok. 420 km
 
Szlak wodny od Cigacic do podnośni windowej Niederfinow i na powrót do Cigacic o długości ok. 420 km przebiega przez porty w Krośnie Odrzańskim, mariny Eisenhüttenstadt, Frankfurt/Słubice i Kostrzyn, aż do zabytkowej podnośni Niederfinow... Dziennie, średnio, można przepłynąć ok. 70-kilometrowy odcinek ze stałą prędkością ok. 10-12 km/h zużywając 3-4 litrów benzyny w czasie 1 godziny żeglugi.
 

Uwaga! W przypadku wybrania przez czarterującego rejsu w opcji "one way" (tzn. w jednym kierunku), poza aktualną promocją, do ceny czarteru należy doliczyć koszt transportu jachtu do portu macierzystego tj. Mariny w Cigacicach ze wskazanego przez klienta portu.

Rejs rozpoczyna się w Marinie Cigacice, przystani położonej w kanale portowym. Przy przystani znajduje się parking, deptak spacerowy i restauracja. Sama przystań wyposażona jest w toalety, prysznice, bieżącą wodę i prąd, a także strzeżona jest przez całą dobę.

Praktyczne informacje

  • godziny funkcjonowania śluz w okresie od 1 czerwca do 30 września - od 6:00 do 22:00 (od poniedziałku do niedzieli, również w święta), godziny funkcjonowania śluz w okresie od 1 października do 31 maja - od 6:00 do 22:00 (od poniedziałku do soboty, oprócz niedziel i świąt)
  • opłaty za śluzowanie od godziny 7:00 do 16:00 - 6,92 zł, opłaty za śluzowanie od godziny 16:00 do 7:00 - 13,84 zł

Na przeważającej części omawianego odcinka Odra jest rzeką graniczną. Z wodami śródlądowymi Europy Zachodniej łączą ją kanały Odra-Szprewa i Odra-Hawela. Ponadto w Kostrzynie (km 617-600) do Odry uchodzi jej największy dopływ – Warta. Następne to Słubice (km 584-590) i Górzyca (km 600-604). Poniżej Widuchowej Odra dzieli się na dwa ramiona – Odrę Zachodnią i Wschodnią. Odra Wschodnia stanowi sztucznie wykonany przekop i obecnie płynie nią większość wód niesionych przez rzekę.

Informacje o portach

Do zespołu portów / marin leżących na trasie rejsu należą:

  • Cigacice
  • Krosno Odrzańskie
  • Frankfurt / Słubice
  • Kostrzyn
  • Hohensaaten
  • Oderberg
  • Niederfinow

W grupie tej znaczenie gospodarcze posiada obecnie jedynie nowoczesny port Kostrzyn, niedostatecznie jednak wykorzystany. Pozostałe porty użytkowane są też w niewielkim stopniu (Cigacice), bądź też nie są w ogóle wykorzystane. Poza Kostrzynem wszystkie porty wymagają modernizacji. Porty w Nowej Soli i Krośnie Odrzańskim przystosowane są do turystyki wodnej. W porcie Kostrzyn istnieje potrzeba przebudowy zaplecza przy nabrzeżu pasażerskim.

Przystanie rzeczne

W dziecięciu nadodrzańskich gminach w województwie lubuskim powstało w 2016 roku 10 nowych, małych przystani rzecznych.

Pływające pomosty zostały wybudowane w ramach projektu "Odra dla turystów 2020 - lubuskie przystanie". Nowe przystanie powstaną w miejscowościach: Siedlisko, Stara Wieś (gmina Nowa Sól), Bobrowniki (gmina Otyń), Krępa (miasto Zielona Góra), Pomorsko (gmina Sulechów), Nietków (gmina Czerwieńsk), Gostchorze (gmina Krosno Odrzańskie), Urad (gmina Cybinka), Górzyca oraz Kostrzyn nad Odrą.

Przystań - Cigacice

471 km Odry, prawy brzeg. 52° 1' 57” N 15° 36' 30'' E

Adres: Cigacice ul. Portowa.

Zarządcą obiektu jest:Ośrodek Sportu i Rekreacji w Sulechowie ul. Licealna 10b

66-100 Sulechów www.osirsulechow.pl tel: 68 3852384,

68 4190404. e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Bosman przystani: Roman Włoch tel: +48508030003 lub VHF

VHF na odcinku zarządzanym przez Nadzór Wodny Cigacice – kanał 74.

Między statkami – kanał 10.

Oferta:

  • Pomosty pływające- po lewej stronie, boksy na 18  stanowisk, po prawej długi pomost do cumowania burtą , na około 10 stanowisk.
  • Pirs dla statków pasażerskich długości ok. 90m
  • Wygodny slip ale bez wyciągarki.
  • Pełen węzeł sanitarny: WC, prysznic, WC dla niepełnosprawnych, pralka.
  • Odbiór nieczystości stałych
  • Odbiór nieczystości płynnych z łodzi.
  • Przyłącza energetyczne oraz wodne na słupkach przy stanowiskach cumowniczych.
  • Przystań prowadzi usługę cumowania sezonowego dla rezydentów.
  • Teren monitorowany 24h. Bosman portu dostępny do godz. 20.00 pod telefonem podanym wyżej, jakże za pomocą VHF kanały jak wyżej.
  • Teren utwardzony i oświetlony
  • OSiR Sulechów prowadzi na terenie przystani kursy szkoleniowe na stopnie sternika i starszego sternika motorowodnego. Tel: +48698266936 oraz +48515761664. Informacji udziela i dokonuje zapisów pan Józef Feliga www.motorowodne.tl.pl , e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • Organizowane są też wycieczki krajoznawcze do nieodległego Górzykowa, na tamtejszą winnicę. Do dyspozycji trzy galary. Dysponentem jest Piotr Włoch tel: +48531559930. Pełna oferta oraz cennik na stronie www.wycieczkipoodrze.com.pl(Galar - dawny polski, rzeczny statek wiosłowy używany do jednorazowego transportu towarów w dół rzeki. Szczególnie rozpowszechniony był w XVIII wieku. Był to statek bezżaglowy, posiadał kształt wydłużonego prostokąta. Rufa i dziób były lekko wzniesione ku górze. Na rufie znajdował się ster umocowany sworzniem do budy szyprowskiej. Obsługę stanowiło 6 - 8 flisaków, z których jeden obsługiwał ster, a pozostali wiosła. Posiadał szeroką i mało wygiętą ku górze dziobnicę. Przy pełnym załadunku wystawał ponad wodę zaledwie kilkanaście centymetrów. Łatwo osiadał na mieliźnie, czy na innych przeszkodach. Ładowność wynosiła do 30 łasztów)
  • Sklepy: (trzy spożywcze) w odległości około 300m i jeden z częściami do samochodów
  • Bary: „Nad Odrą” w odległości ok. 300m i „Rybny” w odległości ok. 400m.
  • Noclegi – Agroturystyka Cigacice ul. Kolejowa 1A tel. +48609566274, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • Stacja benzynowa w odległości ok. 3,5 km (kierunek Sulechów)
  • W pobliżu „Ścieżka Dydaktyczna” Cigacice- Leśna Góra. Informacje u bosmana przystani.
  • Posterunek policji wodnej
  • Stacja sulechowskiej drużyny WOPR
  • Parking dla samochodów.

Zalety:

Cigacice są niewielką miejscowością "strategicznie" usytuowaną między dwoma aglomeracjami: Sulechowem ( odległym o około 5 km) i Zieloną Górą ( odległą o 14 km)

Przystań usytuowana jest na terenie dawnego, nieczynnego już śródlądowego portu towarowego. Do lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku port był wykorzystywany handlowo zarówno przez zakłady przemysłowe w Sulechowie, jak i Zielonej Górze. Oba Miasta wraz z Nową Solą należą do Lubuskiego Trójmiasta. Warte zwiedzenia. Bogate w zabytki techniki i architektury. Warto zapoznać się też z ofertą kulturalną obu miast. W Marinie można bezpiecznie pozostawić jacht pod opieką bosmana i udać się na zwiedzanie okolicy. W planie jest jeszcze wypożyczalnia rowerów do wyjazdów w plener, a także kajaków do pływania po Odrze.

Niedogodności:

  • brak warsztatu szkutniczego i mechanicznego, obsługującego silniki do łodzi
  • brak stacji benzynowej w bezpośrednim sąsiedztwie mariny.
 
Przystań - Krosno Odrzańskie
 
514 km Odry, lewy brzeg. 52° 02' 56'' N 15° 06' 2'' E

Adres: Bulwar Jana Pawła II

Zarządcą obiektu obecnie jest: OSIR Krosno Odrz., ul.Pocztowa 27, tel. 68 3835426, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ośrodek jest czynny w dni powszednie w godzinach 08.00 - 21.00

W soboty i niedziele oraz święta czynne po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym (uzgodniać należy w dni powszednie).

VHF na tym odcinku ( kontakt z Nadzorem Wodnym) - kanał 74. Kontakt między statkami - kanał 10

Oferta:

  • Slip bez wyciągarki (przy niskiej wodzie bezużyteczny)
  • Prąd (przyłącze znacznie oddalone od kei, niezbędne będzie posiadanie długiego kabla) - zamknięte - informacja niżej
  • Woda. Kran zamknięty na kłódkę. w sprawie udostępnienia mediów należy kontaktować się z obsługą telefonicznie tel: 68 3835426 prosić Gospodarza Obiektu (Pan Tadeusz Przezdzięk)
  • Śmietnik - na miejscu
  • WC oraz prysznic znajdują się w budynku OSIR przy ul. Pocztowej 27 (około 200m od portu)
  • Stacja benzynowa w odległości ok. 600m

Zalety:

Krosno Odrzańskie jest bardzo interesującym miastem. Położone po obu stronach Odry. Część historyczna, na lewym brzegu, część najnowsza, obecnie większa, na prawym brzegu. Blisko dworzec PKS, sklepy i bary, liczne zabytki, wśród nich, zamek Henryka Brodatego.

Niedogodności:

Hałas spowodowany bliskością ruchliwego mostu drogowego. Wielu gapiów spacerujących po kei. W późniejszych porach dnia, oraz w dni wolne od pracy, brak kontaktu z obsługą.

Przystań, choć malowniczo położona i wykonana z dużą dbałością o szczegóły, nie jest ogrodzona, tym samym jest dostępna dla ogółu ludności. Brak stałej obsługi i dozoru sprawia, że pozostawienie jachtu przy nabrzeżu i udanie się do miasta w celu zwiedzania bądź dokonania zakupów, jest wielce ryzykowne.

Mariny i śluzy Eisenhüttenstadt
 
Pierwsze miasto po stronie niemieckiej wraz z kilkoma marinami, gdzie można się zatrzymać na noc to Eisenhüttenstadt. By do niego wpłynąć trzeba pokonać śluzę Zwillingsschacht, która dzięki dwukomorowej konstrukcji może jednocześnie śluzować statki w obie strony: w górę i w dół. Wysokość podnoszenia jest gigantyczna - max. 14 m:

  • Godziny pracy: w sezonie (01.04. - 31.10) od poniedziałku do piątku 6.00-20.00, sobota i niedziela 8.30 - 18.00, a poza sezonem (01.11 - 31.03) od poniedziałku do niedzieli 8.00-17.30
  • Wezwanie do otwarcia śluzy - UKF kanał 20, telefon: 0049 3364 40 853
  • Ostatnie śluzowanie: 30 minut przed końcem pracy śluzy, łodzie sportowe z powodu dużego zużycia wody przez pracującą śluzę są śluzowane tylko w grupach lub ze statkami żeglugi handlowej, dlatego czas oczekiwania na śluzowanie pojedyńczych łodzi sportowych może wynosić do 2 godzin; zaleca się wcześniejsze zgłoszenie śluzowania
  • Adresy i telefony śluz: www.wsv.de/wsa-b/wasserstrasse/schleusen/schl_eisenhuttenstadt

Mariny:

  • Basen Mielenzhafen - przystań Klubu Motorowodnego MYCEH, ze znakiem certyfikacji usług Gelbe Welle - w cenę postoju wliczona jest woda, śmieci i prąd, dodatkowo płatne: prysznic, odbiór fekalii, pranie, do dyspozycji jest ręczny wózek na kanistry, dwa wózki do wyciągania łodzi (do napraw, wymiany śruby itp.), slipowanie dźwigiem dla łodzi o wadze do 4 ton - 30 euro, możliwe zimowanie łodzi (telefon: 0049 3364 41 95 60, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)
  • Sportbootliegestelle(właściciel WSA) - bezpłatne cumowanie
  • Trockendock - basen dla łodzi turystycznych - bez obsługi, bezpłatne cumowanie, slip, można wyczarterować łódź (telefon: 0049 3361 50 89 930 lub 0049 175 57 97 217)
  • Liegestelle ehem. Stadthafen - przystań miejska, dawny port miejski (właściciel WSA)
  • Sportbootliegestelle (właściciel WSA)
  • Sportbootliegestelle und Fahrgastanleger am Bollwerk oznakowany Gelbe Welle - prąd i woda, wc, prysznic - płatne w automatach, bezpłatny slip

Przystań w Słubicach i nabrzeże we Frankfurcie

Porty usytuowane nieopodal polsko-niemieckiego przejścia granicznego. Elementy usługowej infrastruktury miejskiej dostępne w obrębie 1 kilometra: bankomat, apteka, bar, internet, lekarz, parking, stacja paliw, policja, pralnia, prysznic, punkt informacyjny, sklepy. We Frankfurcie cumowanie wyłącznie do nabrzeża (bez żadnej infrastruktury). W Słubicach mały port:

  • głębokość portu - 1,5 m
  • ogrodzenie
  • PKS - 500 m
  • PKP - 1 km
  • slip wyłącznie dla małych jednostek do ok. 4 m (brak możliwości wodowania większych jednostek); duże jednostki najlepiej wodować w Krośnie Odrzańskim
  • warsztat mechaniczny
  • prąd, wc, woda

Marina Winterhafen - Frankfurt

  • pomost pływający, boksy na 14  stanowisk
  • dalby dla statków pasażerskich
  • wygodny slip bez wyciągarki
  • WC i prysznic
  • odbiór nieczystości stałych i płynnych
  • woda i prąd
  • teren monitorowany 24h
  • teren utwardzony i oświetlony
  • parking

Przystań żeglarska w Kostrzynie

Przystań wodna mieści się w Kostrzynie nad Odrą przy ul. Sikorskiego 1 (zarządzanie: Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, ul. Niepodległości 11; 66-470 Kostrzyn nad Odrą, tel. 95 752-37-16; fax +48 95 752-37-16), jadąc od strony miasta w kierunku granicy z Niemcami. Ośrodek – przystań znajduje się pomiędzy dwoma mostami. Przystań budowana była sposobem gospodarczym w latach 1968 – 1969. Właścicielem nieruchomości były wówczas Kostrzyńskie Zakłady Papiernicze, później Arctic Paper Kostrzyn. Od 2007 roku w wyniku przekazania, ośrodkiem zarządza Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji. Niedawno na terenie przystani wyremontowano pomieszczenie węzła sanitarnego wraz z prysznicem. Na terenie ośrodka jest również możliwość podłączenia do prądu oraz zatankowania wody i rozbicia namiotu. Znajduje się tam również pomieszczenie, gdzie można dokonać drobnych napraw oraz przechować sprzęt pływający przez okres zimowy.

Ośrodek rekreacyjny gości także turystów wodniaków z zagranicy, gdyż poprzez wody rzeki Warty i Odry droga wodna prowadzi na nasze akweny m.in. z Niemiec, Holandii i Francji, skąd miłośnicy żeglugi śródlądowej mogą płynąć w głąb naszego kraju.

Na terenie Przystani działa m.in. Klub Żeglarski „DELFIN” www.klubdelfin.pl oraz Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe.

Trasa po stronie niemieckiej

1. Kanał Odra - Hawela
 
Wpływamy do Niemiec kanałem Odra-Hawela (niem. Oder-Havel-Kanal) uchodzącym do Odry na jej 667,0 km. Kanał ten w Niemczech, w Brandenburgii, o długości 82,8 km, oddany został do użytku w 1913 roku i zastąpił Kanał Finow. Na jego 10 kilometrze znajduje się początek Kanału Haweli wybudowanego w 1952 w celu ominięcia Berlina Zachodniego. Całkowita długość drogi wodnej Havela – Odra (niem. Havel-Oder-Wasserstraße HOW) wynosi 101,6 km. Łączy Odrę blisko polskiej Cedyni z Hawelą koło Oranienburga i stanowi ważne połączenie dróg wodnych Niemiec z Polską i zachodnią Europą oraz Berlina ze Szczecinem. Kanał posiada cztery śluzy o łącznej różnicy poziomów ok. 45 metrów i są to:
 
  • śluza Hohensaaten .....................................93,0 km; ujście do Odry na 667,0 km
  • śluza windowa Niederfinow ........................ 78,0 km (podnośnia z 1934 o wysokości podnoszenia 36 m)
  • śluza Lehnitz
  • śluza Spandau w Berlinie ........................... 0 km

Podnośnia Niederfinow

Podnośnia (śluza windowa) znajduje się na kanale Odra-Hawela w pobliżu miejscowości Niederfinow. 10 km na zachód od mariny Oderberg położonej przy granicy polsko-niemieckiej. Zbudowana została w latach 1927-1934 kosztem 27,5 miliona ówczesnych marek niemieckich. Na budowę tego zdumiewającego urządzenia zdecydowano się w celu przyspieszenia żeglugi utrudnionej bardzo dużą różnicą poziomów dróg wodnych - różnica między górnym a dolnym odcinkiem kanału wynosi 36 metrów. Wysokość podnośni wynosi 60 metrów, długość 94 metry, szerokość 27 metrów, a czas podniesienia lub opuszczenia statku wynosi 5 minut. Różnicę tą statki pokonują w wypełnionej wodą olbrzymiej wannie, która jest podnoszona lub opuszczana za pomocą czterech mechanizmów zębatkowych. Zastosowano tam również przeciwwagi połączone z wanną systemem lin.

Podnośnia w Niederfinow jest najstarszą z czterech będących w czynnej eksploatacji podnośni w Niemczech. Podnośnia jest udostępniona do zwiedzania, a w pobliżu znajduje się niezbędna infrastruktura turystyczna. Bilet normalny kosztuje 2 Euro / 1 os., a ulgowy 1 Euro / 1 dziecko / student / uczeń (dodatkowe informacje o godz. pracy - tutaj).

Ze względu na wiek podnośni (21 marca 2014 r. konstrukcja obchodziła swoje 80 urodziny) oraz niedostateczne parametry techniczne (tzw. „wąskie gardło” Kanału Odra-Hawela), w 1992 podjęto decyzję o wybudowaniu, obok istniejącej, nowej podnośni (niem. Schifffshebewerk Niederfinow Nord). Prace ziemne nad nową śluzą rozpoczęto jesienią 1996. Przewidywany koszt urządzenia to 285 mln euro. Oddanie do użytku nowej podnośni ma nastąpić w 2016 roku, a starsza podnośnia ma pozostać równolegle w użyciu do roku 2025.

Sam zaplanuj swoją wyprawę!

Po kliknięciu w wybrany znacznik pojawi się nazwa mariny oraz odległość (w km) od portu macierzystego. Wskazówki te umożliwią Państwu samodzielne obliczenie długości rejsu i zaplanowanie swojego urlopu :)

From Address: To: