NOWOŚĆ ! DESKI SUP NA POKŁADZIE
Na życzenie możemy wyposażyć jacht w deski SUP do wycieczek z wiosłem, gdy znuży Was dźwięk silnika :)
NOWOŚĆ ! DESKI SUP NA POKŁADZIE
Na życzenie możemy wyposażyć jacht w deski SUP do wycieczek z wiosłem, gdy znuży Was dźwięk silnika :)
NOWOŚĆ ! DESKI SUP NA POKŁADZIE
Na życzenie możemy wyposażyć jacht w deski SUP do wycieczek z wiosłem, gdy znuży Was dźwięk silnika :)
NOWOŚĆ ! DESKI SUP NA POKŁADZIE
Na życzenie możemy wyposażyć jacht w deski SUP do wycieczek z wiosłem, gdy znuży Was dźwięk silnika :)
Cigacice - Wrocław - Cigacice
 
trasa 8-dniowa; ok. 490 km
 
Szlak wodny od Cigacic do Wrocławia o długości ok. 245 km przebiega przez porty w Nowej Soli, Bytomiu Odrzańskim, Głogowie, Urazie, aż do centrum zabytkowego Wrocławia... Po drodze trzeba pokonać kilka śluz (czas pokonania jednej śluzy to około 20 min.). Dziennie, średnio, można przepłynąć ok. 70-kilometrowy odcinek ze stałą prędkością ok. 10-12 km/h, spalając średnio 3,5 l benzyny podczas 1 godz. żeglugi.
 
Rejs rozpoczyna się w Marinie Cigacice, przystani położonej w kanale portowym. Przy przystani znajduje się nieduży parking, deptak spacerowy i restauracja. Sama przystań wyposażona jest w toalety, prysznice, bieżącą wodę i prąd, a także strzeżona jest przez całą dobę.
 
 
 

Jedna z przepięknych tras wodnych z położonymi przy niej licznymi portami i przystaniami; w większości wyremontowanymi, prowadzi do portu w samym centrum Wrocławia, gdzie w ciągu ostatnich 2 lat powstały piękne i funkcjonalne nabrzeża i przystanie z pływającymi pomostami. Opisywana trasa to opcja rejsu tam i z powrotem.

 

Informacje o wybranych portach

Do zespołu portów lubuskich na wybranej trasie należą:

  • Cigacice
  • Nowa Sól
  • Bytom Odrzański
  • Głogów
  • Ścinawa
  • Port Uraz / Wrocław
  • Marina Topacz / Wrocław

W grupie tej niewielkie znaczenie gospodarcze posiadają porty w Nowej Soli i Cigacicach, pozostałe prawie nie są wykorzystywane. Poza wymienionymi pozostałe wymagają dużych modernizacji. Porty w Nowej Soli, Cigacicach, Głogowie i Urazie są przystosowane do celów turystyki wodnej.

Przystanie rzeczne

W dziecięciu nadodrzańskich gminach w województwie lubuskim powstało w 2016 roku 10 nowych, małych przystani rzecznych.

Pływające pomosty zostały wybudowane w ramach projektu "Odra dla turystów 2020 - lubuskie przystanie". Nowe przystanie powstaną w miejscowościach: Siedlisko, Stara Wieś (gmina Nowa Sól), Bobrowniki (gmina Otyń), Krępa (miasto Zielona Góra), Pomorsko (gmina Sulechów), Nietków (gmina Czerwieńsk), Gostchorze (gmina Krosno Odrzańskie), Urad (gmina Cybinka), Górzyca oraz Kostrzyn nad Odrą.

Praktyczne informacje

  • Godziny funkcjonowania śluz w okresie od 1 czerwca do 30 września - od 6:00 do 22:00 (od poniedziałku do niedzieli, również w święta), godziny funkcjonowania śluz w okresie od 1 października do 31 maja - od 6:00 do 22:00 (od poniedziałku do soboty, oprócz niedziel i świąt).
  • Śluza Opatowice czynna od 7:00 do 20:00 (od poniedziałku do niedzieli, oprócz świąt).
  • Opłaty za śluzowanie od godziny 7:00 do 16:00 - 6,92 zł, opłaty za śluzowanie od godziny 16:00 do 7:00 - 13,84 zł.

Port Cigacice

471 km Odry, prawy brzeg. 52° 1' 57” N 15° 36' 30'' E

Adres: Cigacice ul. Portowa.

Zarządcą obiektu jest:Ośrodek Sportu i Rekreacji w Sulechowie ul. Licealna 10b

66-100 Sulechów www.osirsulechow.pl tel: 68 3852384,

68 4190404. e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Bosman przystani: Roman Włoch tel: +48508030003 lub VHF

VHF na odcinku zarządzanym przez Nadzór Wodny Cigacice – kanał 74.

Między statkami – kanał 10.

Oferta:

  • Pomosty pływające- po lewej stronie, boksy na 18  stanowisk, po prawej długi pomost do cumowania burtą , na około 10 stanowisk.
  • Pirs dla statków pasażerskich długości ok. 90m
  • Wygodny slip ale bez wyciągarki.
  • Pełen węzeł sanitarny: WC, prysznic, WC dla niepełnosprawnych, pralka.
  • Odbiór nieczystości stałych
  • Odbiór nieczystości płynnych z łodzi.
  • Przyłącza energetyczne oraz wodne na słupkach przy stanowiskach cumowniczych.
  • Przystań prowadzi usługę cumowania sezonowego dla rezydentów.
  • Teren monitorowany 24h. Bosman portu dostępny do godz. 20.00 pod telefonem podanym wyżej, jakże za pomocą VHF kanały jak wyżej.
  • Teren utwardzony i oświetlony
  • OSiR Sulechów prowadzi na terenie przystani kursy szkoleniowe na stopnie sternika i starszego sternika motorowodnego. Tel: +48698266936 oraz +48515761664. Informacji udziela i dokonuje zapisów pan Józef Feliga www.motorowodne.tl.pl, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • Organizowane są też wycieczki krajoznawcze do nieodległego Górzykowa, na tamtejszą winnicę. Do dyspozycji trzy galary. Dysponentem jest Piotr Włoch tel: +48531559930. Pełna oferta oraz cennik na stronie www.wycieczkipoodrze.com.pl (Galar - dawny polski, rzeczny statek wiosłowy używany do jednorazowego transportu towarów w dół rzeki. Szczególnie rozpowszechniony był w XVIII wieku. Był to statek bezżaglowy, posiadał kształt wydłużonego prostokąta. Rufa i dziób były lekko wzniesione ku górze. Na rufie znajdował się ster umocowany sworzniem do budy szyprowskiej. Obsługę stanowiło 6 - 8 flisaków, z których jeden obsługiwał ster, a pozostali wiosła. Posiadał szeroką i mało wygiętą ku górze dziobnicę. Przy pełnym załadunku wystawał ponad wodę zaledwie kilkanaście centymetrów. Łatwo osiadał na mieliźnie, czy na innych przeszkodach. Ładowność wynosiła do 30 łasztów)
  • Sklepy: (trzy spożywcze) w odległości około 300m i jeden z częściami do samochodów
  • Bary: „Nad Odrą” w odległości ok. 300m i „Rybny” w odległości ok. 400m.
  • Noclegi – Agroturystyka Cigacice ul. Kolejowa 1A tel. +48609566274, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • Stacja benzynowa w odległości ok. 3,5 km (kierunek Sulechów)
  • W pobliżu „Ścieżka Dydaktyczna” Cigacice- Leśna Góra. Informacje u bosmana przystani.
  • Posterunek policji wodnej
  • Stacja sulechowskiej drużyny WOPR
  • Parking dla samochodów.

Zalety:

Cigacice są niewielką miejscowością "strategicznie" usytuowaną między dwoma aglomeracjami: Sulechowem ( odległym o około 5 km) i Zieloną Górą ( odległą o 14 km)

Przystań usytuowana jest na terenie dawnego, nieczynnego już śródlądowego portu towarowego. Do lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku port był wykorzystywany handlowo zarówno przez zakłady przemysłowe w Sulechowie, jak i Zielonej Górze. Oba Miasta wraz z Nową Solą należą do Lubuskiego Trójmiasta. Warte zwiedzenia. Bogate w zabytki techniki i architektury. Warto zapoznać się też z ofertą kulturalną obu miast. W Marinie można bezpiecznie pozostawić jacht pod opieką bosmana i udać się na zwiedzanie okolicy. W planie jest jeszcze wypożyczalnia rowerów do wyjazdów w plener, a także kajaków do pływania po Odrze.

Niedogodności:

  • brak warsztatu szkutniczego i mechanicznego, obsługującego silniki do łodzi
  • brak stacji benzynowej w bezpośrednim sąsiedztwie mariny.

 

Przystań - Nowa Sól

Przystań jachtowa na Odrze w jej 431 kilometrze, położona jest na lewym brzegu rzeki, tuż przed wejściem do portu żeglugi śródlądowej.

Oferta:

  • Całodobowy dozór obiektu od kwietnia do listopada.
  • Pomosty pływające
  • Prąd i woda na kei przy stanowiskach cumowniczych
  • WC i prysznic w budynku MOSIR
  • Pole namiotowe
  • Slip i dźwig przy nabrzeżu kajakowym MOSIR
  • Wypożyczalnia rowerów
  • Miejsca noclegowe w budynku MOSIR
  • Pomoc szkutnika na miejscu
  • Nieopodal, w mieście - sklepy, restauracje, bary, banki, zabytki
  • Po wpłynięciu kanałem portowym do miasta: centrum i Orlen w odległości 500 m od nabrzeża
  • Wycieczki stateczkiem - motorówką "Solanin" po Odrze

Chcę dodać, że obsługa mariny charakteryzuje się bardzo profesjonalnym, wodniackim podejściem do odwiedzających gości, nacechowanym życzliwością i zrozumieniem. MOSIR organizuje wiele imprez wodniackich. Zloty motorowodniaków, spływy kajakowe, wędrówki i wyścigi smoczych łodzi. Jest tam także sportowy klub kajakowy. Administratorem Przystani Jachtowej jest Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Nowej Soli ul. Św. Barbary 2 tel. 68/ 3875 520. Obsługa przystani porozumiewa się też przy pomocy radia UHF na kanale 10. Kontakt: Nowa Sól, Al. Wolności 1, tel. 68 4448584.

 

 

 

 

Przystań - Bytom Odrzański

417 km Odry, lewy brzeg. 51° 43' 56'' N 15° 49' 40'' E

Adres: ul. Spacerowa

Zarządcą obiektu jest: Urząd Miasta Bytom Odrzański tel: 68 3884022 czynny w dni robocze w godzinach pracy urzędu.

Opiekun Portu, Pan Zbigniew Nowakowski - tel: 600353227

VHF na odcinku zarządzanym przez Nadzór Wodny Bytom Odrzański – kanał 74. Między statkami – kanał 10.

Oferta:

  • Dziesięć miejsc do cumowania jachtów i łodzi przy wygodnym pomoście pływającym.
  • Pirs dla statków żeglugi pasażerskiej.
  • Sanitariaty typu TOI TOI, zlokalizowane przy ul. Nadbrzeżnej ( 2 szt.) oraz ul. Spacerowej (2 szt.), podłączone do kanalizacji sanitarnej w odległości 10 m i 50 m od pomostu.
  • Miejsce poboru wody dla jednostek pływających: Zawór czerpalny ze złączką do węża umiejscowiony jest na nabrzeżu w pobliżu punktu pompowego, w szafce wyposażonej w zamek. - W odległości 20 m.
  • Pompowy punkt do opróżniania zbiorników ściekowych (wyposażony w bezobsługową, zautomatyzowaną stację do naliczania ilości pobranych jednostek użytkowych) znajduje się w odległości 10 m - w pobliżu punktu poboru wody,
  • Punkt poboru prądu dla jednostek pływających w odległości 20 m
  • Śmietniki kontenerowe na odpadki segregowane w odległości 10 m.
  • Slip. Można wodować łódź na przyległej, nieczynnej już przystani promowej. Łagodny, utwardzony zjazd do wody. Wyciągarka silnikowa, przeznaczona do wyciągania z rzeki jednostek pływających o łącznej masie wraz z wózkiem kołowym do 5500 kg.
  • Teren oświetlony, objęty monitoringiem. Nie jest w inny sposób dozorowany. W 2012 roku Gmina opracuje projekt techniczny ogrodzenia pomostu pływającego.
  • Stacja benzynowa Orlen ul. Kożuchowska 1 - w odległości ok. 500m od przystani.
  • Sklepy: Duży sklep „Lewiatan” w rynku, obok ratusza. Biedronka ul. Dworcowa 1 ( ok. 500m od przystani). Liczne mniejsze sklepy w rynku i jego okolicach.
  • Miejsca noclegowe: Zajazd SN „Nadodrze”, ul. Sadowa 4, 50 miejsc noclegowych, w odległości 800 m.

Zalety:

Bytom Odrzański to jedno z najpiękniej położonych miast nad Odrą w rejonie lubuskim. Jego secesyjna architektura zachwyci nawet malkontenta. Pięknie utrzymany, specyficzny rynek staromiejski jest niewątpliwą atrakcją tego miejsca. Rynek otaczają starannie zrekonstruowane stylowe kamieniczki z XVII i XVIII w. (każda o innym wystroju). Najbogatszą fasadę, z podwójnym szczytem, ma hotel „Pod Złotym Lwem", w którego sali kawiarnianej zachował się profilowany drewniany strop z datą 1691 r. W narożniku rynku stoi ratusz zbudowany w latach 1602-1609. Z pięknym kamiennym portalem, bogato rzeźbionymi drzwiami i wysoką wieżą stanowi przykład architektury późnorenesansowej. Ciekawostką jest fakt, że ratusz nie stoi, jak w większości miast w centralnym punkcie placu, lecz na jego narożniku. Na rynku znajduje się fontanna z XIX w. z figurką chłopca oraz renesansowa tablica z napisem informującym, o przejeździe lisowczyków, tzw. „Cossagen-Zug", w 1622 r., i dokonanych przez nich zniszczeniach. Na uwagę zasługują też dwa kościoły - Kościół parafialny pod wezwaniem św. Hieronima - pierwotnie wczesnogotycki z około 1300 roku, z wieżą z XV wieku, przebudowany w latach 1584-1586 w stylu późnego gotyku, z wyposażeniem barokowym – jest usytuowany przy ulicy Kolbego. Drugą świątynią jest kościół poewangelicki, powstały w XVIII w. z przebudowy Gymnasium Academicum. Prowadzące od Rynku do, przystani nad Odrą kamienne schodki rybackie do dziś kuszą pary zakochanych. Jest w nich coś romantycznego. Piękna skarpa widokowa, górująca nad przystanią, nadaje niepowtarzalny charakter temu miejscu. Bytom Odrzański, z jego charakterystycznym,niepowtarzalnym klimatem porównać można jedynie z Kazimierzem nad Wisłą. Jeśli zaś niefrasobliwy turysta nadużyje nieco trunków, do miejsca noclegu odprowadzi go czarny kot, bohater miejscowej legendy. Ludzie są tu mili i gościnni.

Port Głogów

Port rzeczny znajduje się na 395 km rzeki Odry, przy ul. Topolowej 2 w Głogowie (2 km pieszo do centrum). Jego powierzchnia całkowita wynosi 4,59 ha, w tym basen portowy 2,42 ha. Port posiada węzeł transportowo-składowy. Obecnie remontowany. W porcie m.in.:

  • Dziesięć miejsc do cumowania jachtów i łodzi przy wygodnym pomoście pływającym
  • Pirs dla statków żeglugi pasażerskiej
  • Sanitariaty i prysznice
  • Miejsce poboru wody i prądu dla jednostek pływających
  • Slip i dźwig
  • Teren oświetlony i ogrodzony
  • Stacja benzynowa BP w odległości ok. 2 km od przystani
  • Przepiękne miasto, idealne do zwiedzania

Więcej informacji pod numerem telefonu 76-835 75 46 lub 604 981 194.

Właściciel: Przedsiębiorstwo Budowlane BUD-DOM sp. j. Janusz Marcinkowski i Zofia Stawińska

Biuro przy ul. Portowej 1, 67-200 Głogów, tel./fax 76-834 17 07

Marina Głogów

Marina znajduje się na 393 km rzeki Odry, przy ul. Obozowej 2, w samym centrum miasta. Kontakt z obsługą pod numerami 76 831 68 89 i 603 540 450. W marinie m.in.:

  • Dziesięć miejsc do cumowania jachtów i łodzi przy wygodnym pomoście pływającym
  • Pirs dla statków żeglugi pasażerskiej
  • Tawerna żeglarska
  • Sanitariaty i prysznice
  • Miejsce poboru wody i prądu dla jednostek pływających
  • Teren oświetlony
  • Stacja benzynowa BP w odległości ok. 500 m od przystani
  • Przepiękne miasto, idealne do zwiedzania

Port Ścinawa

Od 1 maja 2010 roku działa Port Ścinawa; z przystanią kajakarską, wypożyczalnią sprzętu pływającego, zapleczem sanitarnym i technicznym dla żeglarzy oraz 4 hektarami terenu, na którym można rozbić namiot lub ustawić przyczepę campingową. Przy brzegu znajduje się tawerna, w której można smacznie zjeść i ugasić pragnienie. Obecnie cumuje tam 50 łodzi. Organizowane są tam spływy kajakarskie i wycieczki edukacyjne dla dzieci, połączone, na przykład, ze zwiedzaniem Lubiąża lub dwudniowy rejs Kaczawą z Prochowic do Odry, z noclegiem po drodze.
W portowej wypożyczalni dostępne są kajaki, rowery wodne, łodzie wiosłowe i silnikowe. Wystarczy zgłosić się z dowodem osobistym, by dostać sprzęt z kompletem kapoków dla bezpieczeństwa.

 

 

Marina - "Uraz" Wrocław

Na 275 kilometrze biegu Odry, na prawym brzegu, pomiędzy Rędzinem a Brzegiem Dolnym czeka na żeglarzy, wioślarzy i motorowodniaków marina Port Uraz, która otrzymała Nagrodę Przyjaznego Brzegu w 2007 roku oraz Certyfikat Jakości Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej w 2010. W miejscu obecnej przystani w XIX wieku działała stocznia budująca odrzańskie statki i barki, którą po wojnie zamieniono w oddział Stoczni Remontowej we Wrocławiu, aby następnie w latach 50-tych przekształcić w port przeładunkowy kruszywa. Bliska odległość od Wrocławia, a także sąsiedztwo Zalewu Prężyckiego, daje idealne miejsce do wypoczynku nad wodą.

Port dysponuje 75 miejscami cumowniczymi, zapleczem sanitarnym i technicznym, przyłączami wody i prądu. Wypocząć można nad samą wodą na zacienionej pergoli. Plac zabaw dla dzieci umożliwia najmłodszym zabawę w piratów. Tawerna, czynna cały rok, jest miejscem spotkań wodniaków i prowadzenia szkoleń. Cztery pokoje zapewniają nocleg dla 12 gości z dostępem do WiFi. W sezonie letnim działa bar na nabrzeżu. Szeroki wybór sprzętu pływającego: łodzie żaglowe, motorowe, kajaki, łodzie wiosłowe, windsurfingi, narty wodne oraz obiekty do holowania za motorówką pozwala aktywnie wypocząć. Marina jest miejscem, gdzie organizowane są imprezy nad woda i na wodzie, spływy oraz koncerty muzyczne. Dla szukających ciszy i spokoju Port Uraz oferuje domki z widokiem na rzekę, z których codziennie rano można zachwycać się bliskością naturą, a jednocześnie dojechać do centrum Wrocławia w 25 minut; e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Przed wpłynięciem do centrum Wrocławia i zacumowaniem w Marinie "Topacz" (500 m od Starego Rynku) należy opłynąć cały Wrocław od północy, pokonując kilka śluz i kolejno są to:

  • śluza w Brzegu Dolnym; +48(71)3195529, kom. +48 500023389
  • śluza Rędzin; +48(71)3462649, kom. +48 502555011
  • śluza Różanka
  • śluza Zacisze
  • śluza Bartoszowice; +48(71)3478558 wew. 23
  • śluza Opatowice; +48(71)3478558 wew. 23

Krótsza o kilka kilometrów trasa z północy na południe przez podane poniżej śluzy niestety jeszcze jest zamknięta, ale podobno w 2017 ma zostać otwarta:

  • śluza Szczytniki - nieczynna; +48(71)3294177, kom. +48 502331251
  • śluza Miejska wraz z Kanałem Miejskim w remoncie - nieczynna; +48(71)3291398 wew. 27, +48(71)3294177 wew. 27

Najkrótsza, bo aż o 20 kilometrów trasa prosto z zachodu na wschód, przez centrum Wrocławia, i podane poniżej śluzy niestety jeszcze jest zamknięta z powodu niekończącego się remontu:

  • śluza w Brzegu Dolnym; +48(71)3195529, kom. +48 500023389
  • śluza Rędzin; +48(71)3462649, kom. +48 502555011
  • śluza Mieszczańska w remoncie - nieczynna

Wrocław - "Mała Wenecja"

Przez miasto przepływa Odra i jej dopływy Oława, Ślęża, Bystrzyca i Widawa, dzieląc miasto na 12 wysp, połączonych malowniczo 112 mostami, dzięki czemu Wrocław promuje się jako "mała Wenecja". Ostrów Tumski, najstarszy słowiański gród na obszarze miasta, a obecnie zabytkowa dzielnica Wrocławia, także kiedyś był wyspą. Malownicze położenie i piękna Starówka od dawna przyciągają turystów, a w ostatnich latach stolica Dolnego Śląska przeżywa prawdziwy boom turystyczny. Mimo, że Wrocław przegrał z Paryżem w konkurencji o organizację targów Expo, intensywna promocja miasta przyniosła rezultaty – w 2005 roku odwiedziło go ponad milion turystów z Europy (w 2004 roku Wrocław był szóstym najchętniej odwiedzanym polskim miastem, a w 2005 – już trzecim).

Drogi wodne we Wrocławiu

Są częścią Odrzańskiej Drogi Wodnej, która stanowi odcinek Europejskiej Drogi Wodnej E–30. Samo miasto Wrocław również od początku swojej historii, korzystało z rzeki Odry, jako szlaku żeglugowego. Na Odrze prowadzono wiele inwestycji i robót hydrotechnicznych związanych z poprawą żeglowności i możliwości transportowych oraz bezpieczeństwem przeciwpowodziowym. Obecny kształt dróg wodnych we Wrocławiu jest wynikiem właśnie takich inwestycji prowadzonych w XIX i XX wieku. Odra w obrębie miasta jest rzeką skanalizowaną. Istotnym elementem tych dróg wodnych są stopnie wodne na Odrze, umożliwiające pokonanie różnic w poziomach wody na szlaku żeglugowym, za pomocą śluz komorowych.

1. Droga Północna (tranzytowa, główna).

Końcowy odcinek Kanału Żeglugowego przy Mostach Warszawskich. Północny szlak wodny stanowi w swej istocie obwodnicę centrum Wrocławia dla transportu wodnego. Powstała w latach 1913-1917 i jej długość wynosi 10,7 km. Przebieg szlaku:

  • początek: Górna Odra Wrocławska,
  • Kanał Żeglugowy – Śluza Bartoszowice, Śluza Zacisze,
  • Stara Odra,,
  • Kanał Różanka – Śluza Różanka
  • koniec: Stara Odra i dalej Dolna Odra Wrocławska – Śluzy Rędzin.

Na tej drodze zapewnione są najlepsze parametry dla żeglugi: głębokości w kanałach śluzowych i kanałach żeglugowych – około 2,5 m, na szlaku rzecznym minimum 1,80 m. Jest to droga wodna III klasy międzynarodowej.

2. Droga Miejska (śródmiejska).

Brama Przeciwpowodziowa. Szlak ten powstał w latach 1892-1897. Nazywany był: Drogą Wielkiej Żeglugi, Szlakiem Żeglugowym Śródmiejskim, Wrocławskim Szlakiem Miejskim. Jest to droga wodna II klasy. Przebieg szlaku:

  • początek: Górna Odra Wrocławska,
  • Kanał Opatowicki – Śluza Opatowice,
  • Odra,
  • Przekop Szczytnicki – Śluza Szczytniki,
  • Stara Odra,
  • Kanał Miejski – Śluza Miejska,
  • koniec: Stara Odra i dalej Dolna Odra Wrocławska – Śluzy Rędzin.
3. Droga Mieszczańska (węzeł śródmiejski).
 
Odra Śródmiejska. Jest to najstarsza droga wodna prowadząca przez Śródmiejski Węzeł Wodny. Stosuje się także nazwę: śródmiejska droga wodna. Elementy tej drogi powstawały sukcesywnie, np. Śluza Piaskowa w 1792, przebudowa w 1820 r., modernizacja w 1882 r.; Śluza Mieszczańska w 1794 r., przebudowana w latach 1874-1879. Ten szlak wodny nie stanowi drogi wodnej w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie śródlądowych dróg wodnych – wykaz śródlądowych dróg wodnych. Śródmiejskie szlaki żeglugowe zostały udostępnione dla żeglugi przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu. Przebieg tego szlaku jest następujący:
 
  • początek: Odra od Przekopu Szczytnickiego,
  • Węzeł Śródmiejski Górny – Śluza Piaskowa (w górę rzeki), Upust powodziowy Klary (w dół rzeki),
  • Węzeł Śródmiejski Dolny – Śluza Mieszczańska,
  • Odra Południowa,
  • koniec: połączenie ze Starą Odrą i dalej Dolna Odra Wrocławska – Śluzy Rędzin.

Obecnie największe znaczenie dla transportu wodnego ma północna droga wodna. Posiada ona najwyższe parametry żeglugowe, spośród istniejących trzech szlaków wodnych Wrocławia. Jest również odpowiednio utrzymana. Także wymiary śluz zbudowanych na tej drodze są dostosowane do współczesnych parametrów jednostek pływających na tej drodze wodnej. Pozostałe dwie drogi wodne nie mają już znaczenia dla transportu. Są za to wykorzystywane w żegludze turystycznej i rekreacyjnej. Prowadzone są na nich rejsy białej floty. Decydują o tym nie tylko ograniczenia dotyczące parametrów szlaku, mniejsze wymiary śluz, za małe światło przepraw mostowych, za mała głębokość tranzytowa, nie odpowiadające potrzebom i wymiarom pojedynczych statków lub zestawów, lecz także ograniczenia w możliwości śluzowania jednostek, wynikające z ograniczeń w obsłudze śluz wprowadzonych przez administratora poszczególnych stopni wodnych.

Inne wykorzystanie kanałów Odry

Kanały Odry oprócz swej podstawowej funkcji zostały także przystosowane do ich wykorzystania na inne cele. Dwa duże kanały żeglugowe posiadają zabezpieczenia przeciwpowodziowe, umożliwiające odcięcie wód wezbraniowych. Mogą zatem stanowić schronienie dla jednostek pływających. Obecnie we Wrocławiu dopuszczalny jest taki postój, w okresie zamknięcia ruchu żeglugowego podczas nawigacyjnej przerwy zimowej, oraz w okresie czasowego wstrzymania ruchu żeglugowego spowodowanego wystąpieniem wezbrań, między innymi na Kanale Żeglugowym. Kanałami posiadającymi zabezpieczenia przed wodami wezbraniowymi we Wrocławiu są:

  • Kanał Miejski – zabezpieczony od strony wody górnej Bramą Przeciwpowodziową, a od strony wody dolnej dodatkowymi wrotami przeciwpowodziowymi umieszczonymi w głowie dolnej Śluzy Miejskiej,
  • Kanał Żeglugowy – zabezpieczony od strony wody górnej dodatkowymi wrotami przeciwpowodziowymi umieszczonymi w głowie górnej Śluzy Bartoszowice i odpowiednio od strony wody dolnej, w głowie dolnej Śluzy Zacisze.

Przy kanałach budowano również liczne nabrzeża i przeładownie:

  • dla Starej Odry i Kanału Miejskiego są to między innymi: Nabrzeże Browaru Piastowskiego, Nabrzeże przeładunkowe zboża, Przeładownia Elektrociepłowni Wrocław,
  • dla Kanału Żeglugowego są to między innymi: Nabrzeże zakładów chemicznych, Port Przeładunkowy Paliw Płynnych, Przeładownia przy ulicy Betonowej, Wojskowy port przeładunkowy paliw płynnych.

Wykorzystanie rekreacyjne rzeki

Po Odrze we Wrocławiu kursują statki Białej Floty, cumujące na kilku przystaniach. Regularna pasażerska żegluga rekreacyjna realizowana jest przez kilka statków będących własnością firm prywatnych i odbywa się na krótkich odcinkach z wykorzystaniem Przystani Zwierzynieckiej koło ZOO i Mostu Zwierzynieckiego oraz przystani przy Wyspie Piasek i Hali Targowej, a także na dłuższej trasie od przystani na Zaciszu przy ul. Kochanowskiego do Rędzina i z powrotem. Ponadto z Odry korzysta dziś kilka klubów jachtowych. Wały wzdłuż Odry, najczęściej porośnięte dwoma rzędami drzew (często dębów) stanowią atrakcyjne szlaki spacerowe i rowerowe dla mieszkańców okolicznych osiedli.

Sam zaplanuj swoją wyprawę!

Po kliknięciu w wybrany znacznik pojawi się nazwa mariny oraz odległość (w km) od portu macierzystego. Wskazówki te umożliwią Państwu samodzielne obliczenie długości rejsu i zaplanowanie swojego urlopu :)

From Address: To: